Ökad popularitet för friluftsliv
Att spendera tid i naturen har blivit en favoritsysselsättning, med National Park Service som rapporterar en konsekvent ökning av campingresor, en trend som började redan före COVID-19-pandemin. Pandemin har dock avsevärt förstärkt intresset för friluftsaktiviteter, drivet av resebegränsningar.
Fångar ungdomens intresse
Denna ökning i friluftsintresse drivs främst av yngre generationer. Det förväntas betydande utgifter för utrustning under de kommande åren när dessa unga äventyrare rustar upp för sina utflykter i det fria.
Är denna trend här för att stanna?
Återförsäljare och tillverkare av friluftsutrustning har sett en betydande ökning i affärer tack vare denna växande trend. Den stora frågan nu är om denna rörelse kommer att hålla i sig i framtiden.
Nyckelaktörer inom friluftsindustrin
- Fenix Outdoor [SE] FOI-B
- Dometic Group [SE] DOM
- Thule [SE] THULE
- Camping World Holdings Inc [US] CWH
- DICK’S Sporting Goods Inc [US] DKS
- Canadian Tire Corporation Limited [CA] CTC
- Garmin Ltd [US] GRMN
- GoPro Inc [US] GPRO
- Emerald Holding Inc [US] EEX
- Vista Outdoor Inc [US] VSTO
- Winnebago Industries Inc [US] WGO
- Thor Industries Inc [US] THO
- YETI Holdings Inc [US] YETI
- RVRC Holding [SE] RVRC
- Johnson Outdoors Inc [US] JOUT
- USWE Sports [SE] USWE
- American Outdoor Brands Inc [US] AOUT
- Pierce Group [SE] PIERCE
- Söder Sportfiske [SE] SODER