Bästa introduktioner på den amerikanska börsen 2018

Antalet företag som introducerat sig till den amerikanska börsen och gjort en IPO 2018 överträffade antalet 2017 och 2016. Årets tre första kvartal medförde 173 IPO:s, tog in kombinerat 45,7 miljarder dollar. Denna siffra var nästan 47% högre än det värde som IPO ökade under de tre första kvartalen 2017, och det var tre gånger så stort för samma period år 2016. De flesta IPO:erna för 2018 var inom företagssegmenten teknik, media och telekomföretag eller biotech.

Vad gjorde 2018 så bra år för IPO? Huvuddelen av året såg mycket starka marknadsförutsättningar överallt, vilket många företag troligen betraktade som en idealisk tid att gå offentligt. Företagets resultat redovisade för andra kvartalet som S & P 500-företag tjänade i genomsnitt 38,65 dollar per aktie. Konsumentförtroendet nådde sina högsta nivåer på nästan 20 år i september. Naturligtvis raderade årets sista veckor vinsterna från de föregående flera månaderna på marknaden och skickade S&P till förluster för totalt 2018. Det stora flertalet företag som gick till börsen år 2018 hade emellertid redan avslutat den processen när situationen vände.

Nedan kommer vi att undersöka några av de största IPO:erna 2018 när det gäller den totala storleken på noteringar. Vi jämför deras prestanda med S&P 500 som referens, vilket såg i genomsnitt -4,4% avkastning.

  1. Spotify Technology S.A. (SPOT)
    Sektor: Teknik
    IPO-storlek: 9,2 miljarder dollar
    Utveckling 2018: -23,8% (SPOT)
  2. AXA Equitable Holdings, Inc. (EQH)
    Sektor:
    Finans
    IPO-storlek: 2,7 miljarder dollar
    Utveckling 2018: -17,2% (EQH)
  3. PagSeguro Digital Ltd. (PAGS)
    Sektor: Teknik
    IPO-storlek: 2,3 miljarder dollar
    Utveckling 2018: -35,9% (PAGS)
  4. iQiyi, Inc. (IQ)
    Sektor:
    Konsumtionsvaror
    IPO-storlek: 2,3 miljarder dollar
    Utveckling 2018: -4,4% (IQ)
  5. Pinduoduo, Inc. (PDD)
    Sektor:
    Teknik
    IPO-storlek: 1,6 miljarder dollar
    Utveckling 2018: -16,0% (PDD)

Spotify Technology S.A.
Den största börsintroduktionen både vad gäller övergripande storlek och vad gäller förväntan på investerare var det svenska musikströmservice Spotify Technology S.A. (SPOT). Det som var väldigt speciellt med denna notering var den ovanliga metoden som Spotify valde att gå offentligt på. Företaget bestämde sig för en direkt notering, ett slags “icke-IPO”, där företaget säljer aktier direkt till allmänheten och utan att mäklare eller banker ska fungera som mellanhänder. I grunden möjliggjorde processen alla befintliga investerare, inklusive anställda i företaget, att sälja sina aktier till allmänheten, och inga nya aktier utfärdades i processen. Vissa uppskattningar av IPO-storleken varierade upp till nästan 30 miljarder dollar, men sannolikt var det totala erbjudandet mycket mindre.

AXA Equitable Holdings, Inc.
AXA Equitable Holdings, Inc. (EQH) ökade över 2,7 miljarder dollar och blev därmed årets näst största IPO. Företaget representerar den amerikanska verksamhetsgrenen för det franska försäkringsbolaget AXA SA. Enligt Bloomberg skulle intäkterna från börsintroduktionen användas för ett större förvärv där Axa SA skulle ta över XL Group Ltd.

PagSeguro Digital Ltd.
Det brasilianska betalningsföretaget PagSeguro Digital Ltd. (PAGS) uppskattade cirka 2,3 miljarder dollar i sin börsintroduktion i januari 2018. Företaget erbjöd mer än 105 miljoner aktier på 21,50 dollar. PagSeguro, grundat 2006, är ett stort betalningsföretag för småföretag i Brasilien. Den har som ett av sina främsta mål fastställt stödet till digital betalningsinfrastruktur för att tillåta att e-handel fortsätter att växa i Brasilien.

iQiyi, Inc.
Att höja bara något mindre än PagSeguro var kinesisk video streaming service iQiyi, Inc. (IQ). Företaget tjänade cirka 2,3 miljarder dollar genom sin börsintroduktion i mars. Bolagets aktiekurs sjönk dock betydligt omedelbart efter erbjudandet. IQ-lager var dock den mest stabila av alla företag på denna lista. i slutet av 2018 hade den minskat med bara 4,4%. Den kinesiska Netflix-konkurrenten är en del av Baidu, producenten av Kinas största sökmotor. Fastän Baidu nu har spunnit iQiyi till sin egen enhet, behåller den majoritetsägandet av videostreamingsplattformen, så det kommer att fortsätta att styra företagets väg in i framtiden.

Pinduoduo, Inc.
I juli lanserade ett annat kinesiskt företag en framgångsrik IPO i USA och tjänade som en plats bland de största offentliga erbjudandenen från 2018. Pinduoduo IPO’d till 19 dollar per amerikanska depåbevis. Som ett resultat höjde företaget mer än 1,6 miljarder dollar i sitt offentliga erbjudande. Pinduoduo är ett online-grupprabatteringsföretag som erbjuder kunderna chansen att gruppera ihop för att tjäna större rabatter från en mängd olika handlare. Pinduoduo lyckades överträffa andra populära och högt förväntade kinesiska-U.S. offentliga erbjudanden i 2018, inklusive oktober IPO av Tencent Music Entertainment. Tencent tjänade cirka 1,2 miljarder dollar i sin börsintroduktion, vilket knappt misslyckades med att göra det på listan över årets fem största immateriella rättigheter.

Leave a comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *